Ole Einar Andersen – Påsketona Review

Anmeldt av Ole Einar Andersen / 06.04.04

Utsøkt påskemusikk

Så herlig langt unna «idol-karaoke-sangen» som det trolig går an å komme!

PÅSKETONA Sinikka Langeland (sang) Kåre Nortdstroga (orgel) Nordic Sound

Noen kvikk-lunsj er denne plata definitivt ikke. Men minst like uunnværlig som sjokoladen og appelsinen, og med et musikalsk næringsinnhold som overgår det meste. Påsketona, er rett og slett et utsøkt musikalsk påskemåltid hvor norske folketoner/salmer uten tonefølge (med et flott unntak) veksler med beslektede orgelkoraler og -forspill av J.S.Bach. Slik blir plata også en spennende illustrasjon av hvordan sentraleuropeiske salmetoner og orgelkoraler ofte ble gjort «stedegne» og «norske» gjennom norske folkemusikere.

Folkemusikeren, kvederen og sangeren Sinikka Langeland er så til de grader under huden på materialet at hun skaper seg stor frihet og rom for personlige tolkninger. Sinikka synger i troskap mot tradisjonen, men ikke i fangenskap av den! Hun bygger på gamle opptegnelser, lydopptak og samtaler med tradisjonsbærere. Men salmene formidles ikke som vakre objekter til betraktning i glassmontre. Hun løfter dem ut og gir dem til oss. Det skjer med en vidunderlig vokal ornamentikk, et filigransarbeid å fryde seg over.

Superlativene gjelder også Kåre Nordstogas Bach-spill på platas tredje «artist» – nemlig barokkorgelet, det såkalte «Wagner-orgelet» i Nidarosdomen. Orgelet har en unik tonepalett, og Nordstoga utnytter den med en til dels forfriskende kobling av orgelstemmene. Plata ble innspilt i Nidarosdomen så sent som i januar i år. Tekstheftet er fyldig og opplysende, og coveret ytterst delikat.

Høydepunkt: «Jesus op paa Korset stod»/Da Jesus an dem Kreuze stund», «Som den gyldne sol frembryter»

 

Comments are closed.