VÅRT LAND 18.02.2015 Hva er den halvferdige himmel?

 

Hva er den halvferdige himmel?

Jeg har fundert mye på det. Hva har Tomas Tranströmer tenkt i det diktet CD-tittelen er hentet fra? Der sier han at angsten er over og selv spøkelsene tar seg en klunk. Det handler kanskje om det at man transformeres inn i noe nytt. For noen kan det dreie seg om å kunne gå fra en vond til en bedre fase, eller det handler om å kjenne en litt annen virkelighet. Jeg har ikke lett for å finne ord uten å falle i en grøft. Det risikerer du om du prøver å beskrive en guddommelig virkelighet med ord som folk fort tar avstand fra.

Jeg leter etter ord på noe som det ikke finnes ord for, bakenfor alt det vi er og gjør. Noen ganger er det nøkler som åpner opp, andre ganger stenger det. Tranströmer omskriver mange religiøse sannheter slik at det åpner opp. For meg handler denne CD-en om å være på vei inn der. Samtidig peker Tranströmers dikt på jorden. Når han skriver at «innsjön är ett fönster mot jorden», da tenker jeg at det er himmelen her det handler om. «Var människa en halvöppen dörr – som leder til ett rum för alla» er en annen setning om det samme.

Jeg har laget musikk til dikt av Hans Børli, Edith Södergran, Olav H. Hauge og nå Tomas Tranströmer. Diktene er viktige for meg. Jeg leser ikke så mye, men når jeg skal tonesette og framføre, blir det et langvarig arbeid som gjør at jeg kommer dypt i diktene. Jeg kjenner få dikt, men jeg kjenner dem godt.

Det spennende med denne platen er at jeg ble utfordret av ECM-produsent Manfred Eicher til ikke å jobbe med tekst for å se om jeg kom i kontakt med noe av det samme. Han ville jeg skulle lage og skape et instrumentalstykke for solokantele. Det var godt. Jeg hadde spilt noe solo før, men ikke i den grad som her. Etter hvert kom musikerne med. Det er fantastiske musikere jeg har jobbet mye sammen med: Lars Anders Tomer (bratsj), Trygve Seim (saksofon) og Markku Ounaskari (perkusjon).

Selv om det er mye egenkomponert musikk, er det fortsatt med en polsdans fra Finskogen som jeg har arrangert og improviserer over. Folke-musikken er med meg, og jeg henter inn elementer derfra i musikken jeg lager. Fortsatt har jeg en del folketoner liggende som jeg vil ha fram. De venter på en mulighet.

Når jeg har solooppdrag, kan jeg kombinere runesang og religiøse folketoner med egne viser. Egentlig tror jeg dette har vært folkesangerens metode bestandig. Hører du på opptak, så sang de alt mulig; skillingsviser, nyere viser sammen med det gamle stoffet.

Det er blitt mye komponering de siste to-tre årene. Nå har jeg lyst til å spille mer. Det blir like mye konserter i utlandet som her i landet. Jeg skal på min fjerde turné til Japan nå. Jeg er dessuten nettopp ferdig med å spille inn neste plate sammen med kvintetten og Trio Medieval. Det dreier seg om verket Sammas – Himmelsøyle som jeg skrev til Finnskogutstillingen og Kirkemusikkfestivalen i 2012. Det kan ta et par år til den skal utgis.

Av Arne Guttormsen

Sist sommer feiret Sinikka Langeland sitt 20-årsjubileum som musiker med urframføringen av verket «Mysticeti» tilegnet blåhvalen. Aktuell med CD-en The half-finished heaven blant annet basert på Tomas Tranströmers lyrikk.

© Vårt Land

Comments are closed.